Skip to main content

Hej
W związku z obiecanym wytłumaczeniem zdjęcia które Wam pokazałem : WYJASNIAM

budimex-1

 

Efekt jaki uzyskałem na powyższym zdjęciu nazywany jest PANORAMOWANIEM, w dużym skrócie – podążanie za obiektem.

Fotografia obiektów w ruchu, to przede wszystkim stosowanie bardzo krótkich czasów migawki co ma na celu zamrożenie ruchu. Jednak bardzo często robiąc zdjęcia w ten sposób otrzymujemy efekt jakby obiekt – najczęście samochody, rowery, samoloty, wyglądają jakby stały w miejscu, a nie uchwycone w ruchu. Do oddania dynamiki i podkreślenia tempa ruchu wykonujemy panoramowanie. Pozwala nam ono na uzyskanie zdjęcia na którym główny obiekt jest statyczny, natomiast tło zostaje rozmyte. Ważną sprawą jest tutaj trening i cierpliwość. Niestety nie każde panoramowanie kończy się sukcesem, jednak po wyrobieniu sobie wprawy, efekty w pełni rekompensują poświęcony czas i frustrację z wielu nieudanych zdjęć.

 

PO KOLEI :

Podstawą panoramowania jest śledzenie aparatem ruchu fotografowanego obiektu. Podążamy aparatem za obiektem, przy stosunkowo długim czasie migawki (stosunkowo długim porównując do sytuacji w której chcielibyśmy zamrozić ruch), dzięki takiemu zabiegowi otrzymujemy ostry główny obiekt, oraz rozmyte tło.
Jeżeli chodzi o tryb pracy aparatu, najlepiej pracować w trybie manualnym, daje on nam najwięcej możliwości. Mamy największy wpływ na wszystkie parametry zdjęcia – w tym wypadku interesuje nas poprawne dobranie otwarcia migawki oraz przysłony. Potrzebujemy względnie długi czas otwarcia migawki, przysłona jest dobierana do czasu. Dlatego możemy również próbować panoramować w trybie preselekcji czasu (dobieramy czas, a aparat sam dobiera przysłonę). Dlatego najlepiej będzie pracować na lustrzankach, jednak są też i aparaty kompaktowe, które dają nam możliwość pracy w trybie manualnym lub z poszczegółną preselekcją.

 

WAZNE ASPEKTY:

1) Im obiekt znajduje się dalej od aparatu, jego prędkość wydaje się mniejsza – jest nam wtedy łatwiej utrzymać obiekt w kadrze (dlatego nie ma jednego poprawnego ustawienia czasu migawki, zależy on od odległości fotografowanego obiektu od aparatu, oraz jego prędkości).

2) Im mniejsza prędkość pojażdu tym czas będzie musiał być dłuższy w celu rozmycia tła. Dlatego poprawne sfotografowanie wolnych obiektów jak np. biegacz, rolkarz, czy rowerzysta jest trudniejsze od samochodu. Jesteśmy zmuszeni wydłużyć czas robienia zdjęcia, a im dłużej będzie otwarta migawka tym większe prawdopobieństwo poruszenia zdjęcia.

3) Na podstawie pkt 2 – statyw staje się niezbędny, daje nam możliwość pracy na jednej płaszczyźnie bez ryzyka poruszenia aparatu.

4) Ważnym aspektem jest płynność ruchu, oraz zachowanie reguły: naciskamy spust migawki chwile po tym jak już śledzimy obiekt, kończymy ruch śledzący chwilę po zamknięciu migawki.

5) Od czego zacząć ?? Dobrym czasem wyjściowym jest 1/30 sekundy. Od tego można dalej ekseprymentować zależnie od prędkości obiektów i ich odległości od aparatu.

6) Dobrze jeżeli możemy ustawić się prostopadle do ruchu fotografowanego obiektu. Daje nam to możliwość poruszania się z aparatem od lewej do prawej- czyli np. płynny ruch na statywie, bądź monopodzie. Jeżeli ruch będzie po skosie lub w pionie będziemy zmuszeni polegać na pewnej ręce fotografa.

(zdjęcie pochodzi z portalu www.szerokikadr.pl)

 

Dodatkowe aspekty na ktore warto zwrócić uwagę:

1) Pierwszy i drugi plan: warto przed robieniem zdjęcia zwrócić uwagę czy na drodze naszego obiektu nie ma nieproszonych obiektów. Pamiętajmy, że poza głównym obiektem wszystko będzie rozmazane. Jeżeli przeoczymy drzewo, krzaki czy latanię, może nam to popsuć kompozycję, bądź zakryć główny obiekt na zdjęciu.
2) Bardzo ważnym aspektem jest zwrócenie uwagi na tło. Pamiętajmy, że będzie ono rozmyte, dlatego dużo lepiej wyjdą żywe kolory. Trawa, mury z czerwonej cegły, z pewnością dużo lepiej ubarwią nam zdjęcie niż szara ulica i blok w beżowych barwach.
3. Gładkie tło spowoduje, że możemy nie uzyskać zamierzonego efektu. Zabraknie nam punktu odniesienia. Ponieważ gładka ściana rozmyje się w jendym kolorze i nadal będzie gładką ścianą.
4. Ważnym aspektem przy panoramowaniu jest zostawienie szerszego kadru, zwłaszcza od strony w którym dany obiekt zmierza. Taki zabieg pozwoli nam uniknąć efektu uciekania obiektu ze zdjęcia.
Bardzo ważne jest, by się nie poddawać po pierwszej nieudanej próbie. Dzięki pracy na aparatach z możliwością podglądu wykonanego zdjęcia możemy od razu poprawić preselekcje czasu, przysłony i dążyć do ideału. Więc nie bójmy się korygować odrazu swoje błędy. Dla takich efektów warto próbować (zwróćmy uwagę, jaka to była trudna technika w czasach fotografii analogowej).

budimex_wilda_otoczenie_male_logo-1

 

Leave a Reply